المشاركات

عرض المشاركات من 2017

نوفيلا أحبني ملاك بقلم راندا عادل

صورة
بعيداً عن كل ما هو مؤلم.. وقريباً من كل ما هو مليء بالحب والأمل!

أحبني ملاك.. دا ئماً نتخيل انها نهايتنا 
ولكن ما لم نتخيله... ان تكون هذه النهايه هي البداية 
حب يأتي من الصعاب... يصارع الظلام والعتمه 
ويأتي للنور... يملئ الدنيا بهجة وفرحه 
ويكون لك هو السند الوحيد في مواجهة الايام 
حب يمسك بيديك ويخبرك انك كل الحياه 
فتتمسك به وكأنه النجاه 
***
النوع: نوفيلا (أكبر من القصة وأصغر من الرواية)
شرقية
لغة السرد والحوار: فصحى
***
رابط التحميل

قصة الحياة بينكي بقلم ولاء فراج

الحياة بينكي.. تشعر بالسأم من حياتها الخالية من العاطفة..
 حياة باردة روتينية لا وجود فيها للشغف الذي تمنته دوما وحلمت بأن يكون ركنا أساسيا بحياتها..
 تمنت الابتعاد عنه ، تمنت لو كانت تعيش بعالم آخر لا وجود لآدم به ووقتها فقط ستكون السعادة الحقيقية
 ولكن.... السؤال هنا هل حقا ستكون (الحياة بينكي) دون وجود آدم بغلاظته وسخريته ووجوده الذي يثير الزوابع؟!
هذا ما سنكتشفه بقصتنا (الحياة بينكي)??
**
النوع: قصة - شرقي
لغة السرد: فصحى
لغة الحوار: عامية - مصرية
**
رابط التحميل

خطوة الوداع.. قصة قصيرة.. ل شيماء سعد..

صورة
في حياة كل منا حلم
نتسمك به لآخر لحظة
نسعى لتحقيقه رغم الظروف
رغم ما يعيقنا في طريق الوصول إليه
ماذا لو كان الحلم مع رفقاء الروح؟
هل تكون تلك خطوة أكبر من اجل تحقيقه..؟
ام خطوة وداع تنتهي معها كل الأماني!
وهل نستسلم لخيبات الدنيا..؟
أم نتمسك بتحقيقه.. فقط من أجلنا.. ومن أجل من شاركنا نفس الحلم!! رابط التحميل

بعينيك وعد تميمة نبيل

صورة
بعينيك وعد , تستحق كل دقيقة امضيتها بقرائتها فاحببت وعد بشخصيتها المصابرة للوصول لما تتمناه باحلامها البسيطة و هى الخروج من شرنقة القسوةو التى تبرع والدها باغلاقها عليها وجاءت دوامة الحبمع سيف لتزلزل عالمها البسيط لتغرق فى بحوره و غضبت كذلك من عنادها و اصرارها على

بأمر الحب تميمة نبيل

صورة

لعنتي جنون عشقك تميمة نبيل

صورة
قد فعلتها مرة أخرى وكنت قد اقسمت ألا أبيع روحي ثانية !1
تطلعت إلى صورتها في المرآة فلم ترى سوى صورة باهتة لجسم بلا روح وعيون هربت منها الحياة فأبت أن تذرف دموع لا تستحقها. فلقد نضبت من

رحلة الى كوريا البارت الثاني عشر هذا البارت بقلم سارة سرور

صورة
توضيح هذا البارت كتبته صديقتي المذهلة سارة سرور

بعد عدة ايام ف الصباح البنات كالعاده فتحوا المطعم للزباين وابتدا اليوم عادي جدا والزباين بتيجي واحد ورا التاني والمطعم مش بيفضي من الزباين         فو: صلاة النبي أحسن شوفتوا المحل بيشغي ناس ازاي
رو:طيب بطلي أر بقي لحسن انتي اصلك فقر ونحس اصلا انتي ومو طول عمركوا فقر
مو: وايه اللي دخلني بينكوا دلوقتي انتو بتجروا شكلي وخلاص اشششششششششش
سو: ف ايه يابنات يلا روحوا كل واحده تشوف شغلها احنا هنقف نتكلم ونسيب الزباين
فو: لا طبعا احنا نحب خدمة الزباين بتوعنا
مو: انا داخله المطبخ وسيباكوا مع الناس احسنلكوا محدش يعمل مشكله فهماني يا ست فو
فو: وهو انا بعمل مشاكل لا سمح الله
مو: ابدا ابدا
رو : وده من امتي هتدخلي انتي المطبخ انتي مش ع طول رزعاني فيه وانتي بتشوفي الزباين
مو: اهو هجرب أكله جديده هعملها
رو : ربنا يستر
فو وسو يضحكوا
مو: مالك متخافيش مش هجربها ف الناس الاول هجربها فيكوا انتو هههههههههههههههه
فو: يعني هنروح المستشفي النهارده
مو:اششششششششش مالك انتي وهي انتو ناسيين اني بتعلم كل الوصفات الجديده وانتو قاعدين هنا مش فالحين ف حاجه

فو: خلاص سيبي…

رحلة إلى كوريا البارت الحادي عشر هذا البارت بقلم سارة سرور

صورة
توضيح هذا البارت كتبته صديقتي المذهلة سارة سرور
ف غرفة مو و سو
سو: الحمدلله المطعم كل يوم بيشتهر أكتر وبيجيله زباين جديده
رو و مو: اه الحمدلله

رحلة الى كوريا البارت العاشر

صورة
فو تلتفت بغضب:اايششششششششششش وده مين ده
فوجدته كيبوم ممكن تسيب ايدي مهمهاش انه كيبوم عشان كانت متضايقة جدا
كيبوم:اكيد بس بشرط متضربيهاش هي اعتذرت
فو:هي تقربلك ولا انت حامي حمى البشرية عموما انا مكنتش هضربها انا كنت بس بحاول احطها في نفس الموقف الي هي عملته في عشان تعرف اد ايه اهانتني ومينفعش اعتذارها مهما كان اد ايه وراحت باصة للبنت بإشمئزاز وفلتت ايدها من كيبوم ومشت وسابتهم وراحت تشوف الزباين
رو:تنظر الى الفتاه:بصي يا حلوة انا ساكتة من ساعتها لوسمحت متجيش هنا تاني
الفتاه :ما أنا اعتذرتلها
رو:لو عاوزاها تسامحك اجمعي الناس الي ضربتيها قدامهم واعتذريلها قدامهم لو مش هتعرفي فاتفضلي امشي
مو داخلة:ايه في ايه شافت البنت قالتلها مش انتي الي كنت عامله مشكلة قبل كده ايه الي جابك
البنت:انا كنت جايه اعتذر
مو:خلاص ماشي بما انك بتعتذري بصدق قبلنا اعتذارك اتفضلي اقعدي
فو:شافتهم فراحت عند مو: انتي بتقبلي اعتذار اي حد كده عادي ماهو لو انتي الي اضربتي بالقلم مكنتيش هتسكتي
مو:خلاص يافو ما هي اعتذرتلك وبعدين ازاي تقوليلي كده
فو:معلش يامو
مو:ايه ده ده كيبوم انتي مشفتيهوش ولا ايه
فو:لأ شفته يا ختي ده حصل…

رحلة الى كوريا البارت الثامن

صورة
وتصل سيارة لي مين هو الى المطعم
مين هو:هبقى اجي عشان اطمن عليكي
سو:اوك
ويذهب مين هو وتعود سو الى المطعم بعد نصف ساعة يعو الفتيات الى المنزل
فو:سو انتي فين 
سو:انا هنا
مو زعلانة من سو عشان سابتهم ومشت بس مو مكنتش تعرف ان رجل سو اتكسرت
رو:ايه الي خلاكي تمشي ياسو من غير ما تعرفينا
سو:مش انا قابلت لي مين هو
رو:العب
مو:اه عشان كده بقه بعتي صحابك 
سو:لا والله يامو ده انا رجلي اتكسرت (وراحت رافعة البطانية من على رجلها) حتى شوفي
مو:بلهفة وخوف من ايه ياسو ايه الي حصل
فو:محسساني انك امها من شويه معتش هعرفها تاني ووو والوقتي حاجة تانية خالص
مو:اطلعي منها انتي يافو 
فو:طلعنا بس بجد ياسو ايه الي حصل قابلتي مين هو ازاي متقولي
سو:هوه ده الي همك بصو انا النهارده كنت بتزلج زي ما انتو عارفين وحكت لهم ع الي حصل
مو:بس هتفضلي ف الجبس 15 يوم امال مين الي هيروح معايا بكرة الدرس
رو:هاجي معاكي انا يامو
مو:اوك
في شقة السوجو بعد يوم طويل من التدريب
دونغهي:اه ياني ياما ده كان حتة يوم
انهيوك:اه ده انا اتكسرت 360 حته
دونغهي:ليه ياخويا ده انت طول التدريب كنت قاعد ده انت ولا كان ليك اي تلاتين لازمة النهارده
سيون:ده انت اتبعزأت اوي ياهيوك
هي…

رحلة الى كوريا البارت السابع

صورة
فعندما تجهزوا ليناموا سمعوا خبط جامد ع باب المطعم
فوومو :مين الي بيخبط ده
فنزلو مسرعين فقامو بفتح الباب فوجدوا رجل عجوز طاعن في السن 
فسألوه عما يريد فقال لهم اريد طعام 
فو معلش احنا قفلنا
الرجل يدخل المطعم:يلا بسرعة انا جعان
لسه فو رايحة تتكلم فأسكتتها مو وقامو بصنع الطعام له فأكل الرجل وذهب 
وذهبت فو ومو لكي ينامو
في الصباح

مو:عاوزين نخرج يابنات 
رو:ايوا عاوزين نخرج بس هنروح فين اقولكو يلا نروح منتجع التزلج
سو:فكرة حلوة رو انا نفسي اروح جدا
ويذهبو جميعا للتزلج 
سو:ياه كان نفسي اجي هنا من زمان
رو:وانا كمان
فتأخذ سو العصا وتتزلج وتبتعد فتصتدم سو بشخص ما وتقع وتكسر ساقها
الشاب:انتي كويسة جرالك حاجة
سو:لا مفيش انا كويسة
وتحاول سو انت تقف ولكنها لا تستطيع
الشاب:انا اسف جدا باين رجلك اتكسرت انا فعلا اسف تعالي معايا المستشفى
سو:لا شكرا انا معايا اصحابي هنا وتبحث سو عنهم بعينها فلا تجدهم
الشاب :انا من تسبب بكسرها فلازم اني اعالجها ويكشف الشاب وجهه فتعرفه وتعلم بأنه لي مين هو فهي لم تعرفه لتنكره فيساعدها ع الركوب خلفه ع دراجة التزلج ويحملها لي مين هو ع ظهره وسو كأن قلبها سينفجر من سرعة دقاته فيشعر لي مين هو بسرع…

رحلة الى كوريا البارت السادس

صورة
اثناء خروج سو ومو من المطعم ترتطم مو بكيوهيون فهو ايضا يذهب كل اسبوع ليتعلم فن الطبيخ من مظعم بي وتقع مو ارضا
كيوهيون يأخد بيدها:انتي كويسة
مولسة بترفع راسها:اه انا ___________ ولم تستطع إكمال الجملة
سو تغمز مو كي تفيق من المفاجأه:مو انتي كويسة
مو:اه انا كويسة وبتحتول مو جاهدة ان تتمالك نفسها من المفاجأه 
كيوهيون يبتسم لهم:الحمدلله انك كويسة ويتركهم ويذهب
مو:سو انا مش مصدقة عينيا
سو:اهو ده الحظ ناس تتخبط في الحيط وناس تتخبط في كيوهيون
مو:ما تيجي نرجع ياسو نتعلملنا شوية
سو:لأ يلا عشان شكلنا هيبقى وحش اوي
مو:خلاص يلا
في المطعم طبعا انتو بتسألو مين من السوجو في المطعم هقولكو
هيتشول والايونهي وليتوك وريوك وسيون
هيتشول يبتسم: اخيرا خلصنا
فو:اه اخير وتذهب بإتجاه رويلا نروح نبدل ملابسنا بسرعة
رو:لا انا كده تمام
فو:رو يلا
رو:ونسيب سيون لمين
فو:ما تيلي يابنتي بقهمو ع وصول
رو:طيب متزقيش
فقامو بتبديل ملابسهم وعادو
هيتشول:فين الهدايا الي هتقدموهلها
فو:آششش انا دماغي راحت فين لسه هشتريها
هيتشول:خلاص يلا وانا هاجي معاكي
فو:تحدث نفسها(انا مش مصدق نفسي يالمبي) اوك
في الطريق مو وسو
سو:انتي مالك كده في ايه
مو:هيييييح حد يشوف كيو…

رحلة الى كوريا البارت الخامس

صورة
فو:هنعمل ايه عشان عيد ميلاد مو
سو:اه احنا عاوزين نعملها مفاجأه حلوة
رو:اه بس اهم حاجة مو تخرج و عاوزين نقفل المطعم كمان
سو:خلاص انا هاخد مو ونخرج هخترعلها اي حجة عشان تخرج
رو:ماشي
وفي الصباح
مو:انتو لسة نايمين قومو يلا
رو:انا مش قادرة النهارده
مو:يلا رو قومي بطلي كسل متقومو بقه
فو:انا قمت خلاص قمت اهه
مو:قومتي فين نايمة ومستغطية وتقولي قومت اخلصو عاوزين نفتح المطعم
فو ورو:حاضر
قامو وفتحو المطعم عشان مو متحسش بحاجة
سو:مو تعالي نروح المطعم بتاع بي زي ما اتفقنا عشان نتعلم منه شوية وصفات عشان المطعم بتاعنا
فو:ايوى ياعم مطعم ووصفات تلاقيكو رايحين عشان تشوفو المز بي بس
رو:اسكتي يا فو مز ايه هي سو ومو بتوع الكلام ده اكيد هيروحو عشان المز
مو:لالا عيب عليكو هو بي فاضيلنا
فو:انزل ياعيب
رو:اهي رخامتك دي الي مودياكي في داهيه ولسة مضروبة امبارح
فو:متفكرينيش يارو انا كل ما افتكر البت دي ببقى عاوزة اموت حد
روخلاص خلاص
مو وسو في طريقهم الى المطعم
سو:ياسلام لو قابلنا بي هناك
مو:يسمع منك ربنا
رو وفو يظلو بالمطعم من اجل فعل ما اتفقوا عليه
فو:مو ولاهي هنا مش فاكرة عيد ميلادها
رو:يمكن فاكرة ومستنيانا نقو…

رواية عشقني عفريت من الجن PDF بقلم : بدر رمضان

صورة
ما هذا المكان الموحش واين أنا .. قالتها بصوت مرتفع وهي تصرخ .. ثم ظلت تتلوا آيات التحصين التي تحفظها عن ظهر قلب ... توقفت حين وجدت أنفاسا من لهب تكاد تحرقها لا ترى من اين تأتي ... ابتلعت ريقها بصعوبة حين سمعت صوته يقول ..، أكملي

عندما أحببتك انا

صورة

علاقات خطرة محمد طه

صورة
يتناول كتاب "علاقات خطرة" أنواع وتفاصيل العلاقات الإنسانية التى قد تكون ضارة أو مؤذية لأصحابها ولمن حولهم وكيفية الوعى بهذه العلاقات وعلاجها وتجنب آثارها.


الكتاب ده عنك..

ملاذي دينا إبراهيم الجزء الرابع

صورة
الفصل الرابع .... اخرج فهد من تفكيره عثمان وهو يضربه علي ظهره بثقه وحال عيناه يخبراه هل ندمت بعد علي الفراق ام تريد الاستمرار!!

ملاذي دينا إبراهيم الجزء الثالث

صورة
الفصل الثالث......... سمع صوت خطواتها الرقيقة فرمقها بطرف عينيه وجدها لاتزال ترتدي فستانها وتتجه الي بعض الاوزان في الارض ...عقد حاجبيه علي غباءه فقد نسي حقيبتها في السيارة ولم يدخلها .... النسيان عاده يكرها ولم يعتادها ولكن منذ ان اقتحمت حياته من جديد واصبحت عاده ملازمه له .... نسي تمارينه وتوقف وهو يراها تجثو وتنظر الي الاوزان وكأنها قطعه من الذهب ...

ملاذي دينا إبراهيم الجزء الثاني

صورة
سيتوقف قلبها من كثره الضحك ....يجب ان تسيطر علي جنونها فهناك أناس حقيقيون يشاركونها المنزل ولم تعد تعيش وحيده في شقته ابويها (بالتبني) رحمهما الله ... كما ان هناك شخص بالذات لا تريده ان يأخذها عنها معتقد أنها مجنونة !!!!

هيبتا محمد صادق

صورة
في محاضرة مدتها ست ساعات يحاضرها الدكتور أسامة يجتمع فيها كل

ملاذي دينا إبراهيم الجزء الأول

صورة
الفصل الاول............... ارتجف كامل جسدها في محاولة لكبت توترها وهي تطالع ذراعيه القوية تمسك بمقبضي الباب ....اغمضت عيونها غير مصدقه ما اقدمت عليه منذ قليل !!.... تزوجت !! فتحت عيونها لتتابع زوجها !!  كلمه لها وقع غريب علي اذانها لم تعتدها بعد وهي حديثة الزواج ، لم يدم عليها ساعتين  !!... فتح الإيوان او الحصن فأبدا لن تلقي بكلمه فيلا او منزل علي هذا المبني المهيب !! ….

تقرير رواية ملاذي دينا إبراهيم

صورة
تسمر للحظه برعب  و جثا امامها بخضه ...
-انتي كويسه ...
امسك ذراعها وهي تنظر له بغضب...
-انت مش طبيعي ...ايدك دي ولا قالب طوب...انت قاصد علي فكره...
شعر بخجل وخزي بانه تسبب بضرر لها ليردف...